عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : شنبه 4 آبان 1392
بازدید : 1399
نویسنده : آوا فتوحی

شعر "خواب گندم" از شاعر "خلیل مختاری نیا"


خواب گندم
-
عزیزم! آب گندم دیده ای تو
همه آفتاب گندم دیده ای تو
شبیه خوشه ها می رقصی امسال
گمانم خواب گندم دیده ای تو

عزیزم! این چه رسم روزگار است
همیشه بین ما قول و قرار است
چرا ثابت قدم نیستی تو با ما؟!
مگر نرخ نگاهت با دلار است

یار لب پسته ایم، کجایی؟!
زلف پری بسته ایم، کجایی؟!
حق مسلم دلم تو هستی
انرژی هسته ایم، کجایی؟!



:: موضوعات مرتبط: شاعران سایت شعرنو , ,
:: برچسب‌ها: گندم , خواب , خلیل , مختاری , ,
تاریخ : شنبه 4 آبان 1392
بازدید : 852
نویسنده : آوا فتوحی

شعر "باداباد" از شاعر "سپهر نیک"

هرچه باداباد
میسرایم
خط خطی های افکارم
می سپارم دست تو
ای باد...!
شعری
از
اشک باران
شعری از آن
دستان چرک
کودکان بی سر و سامان
ببر شعرم را
ناکجا آباد
به شهر های غریب
که
مردمانش
نان خشک را
در سفره
پنهان خود دارند
ببر به دست مادرانی
که پستان های شان از شیر
خشک است
کودکانش
شیر بز یا... !
ان شتر پیر را می نوشند
ببر بر دستان پینه بسته
دخترانی
که هنگام نان پختن
رهایی را
آواز می خوانند
ببر بر سرزمین
مهربان کولی ها
که شب در خواب
میگریند...!



:: موضوعات مرتبط: شاعران سایت شعرنو , ,
:: برچسب‌ها: شب , روز , مردم , ,
تاریخ : شنبه 4 آبان 1392
بازدید : 1660
نویسنده : آوا فتوحی

شعر "قتلگاه خیال « غزل »" از شاعر "محمد ترکمان(پژواره)"

به گور ســــرد خیالم بیــــا و اشک بنوش
به آرزوی محالم بیـــــــــا و اشک بنوش

دلت اگرکه هوای شــــــــراب خونین کرد
به شام تیره ی حالم بیــــــا و اشک بنوش

سراغی از من و بیتــــــابی ام نمی گیری
به لحظه های زوالم بیـــــا و اشک بنوش

کنار چشمه ی جوشان عشــق و ساده دلی
شکسته اند دوبالم! بیـــــــا و اشک بنوش

دمی کنار تو شـــــــــــاید حرام بود به من
دلت نکرد حلالم؟ بیــــــــا و اشک بنوش

به بزم دل خوشی ام جای تو چه خالی بود
به قتلگاه خیالم بیـــــــــــا و اشک بنـوش!...
* * * * *



:: موضوعات مرتبط: شاعران سایت شعرنو , ,
:: برچسب‌ها: محمد , ترکمان , پژواره , شعر , شاعر , کتاب , دفتر , ,
تاریخ : شنبه 4 آبان 1392
بازدید : 892
نویسنده : آوا فتوحی

شعر "سی و سومین شعر از ترانه های من و بوی باغ سیب" از شاعر "عباس باوری"

آ

ئینه باش!
ای تنوعِ مکرر پر جوشِ آفتاب!
شفاف تر ز احساس بال کبوتر
در بیداریِ قبله گاه افق!
و تشنه کام تر
در جوششِ زمرد گونه‌ي سحر
چون وقتِ نیایشِ من،
در سجدگاه روشن مِحراب :
به وسعت یک کهکشان ستاره
در رویش حضور
و بی هراس از عشق
تا خدا !!



:: موضوعات مرتبط: شاعران سایت شعرنو , ,
تاریخ : شنبه 4 آبان 1392
بازدید : 3369
نویسنده : آوا فتوحی

شعر "چند کوتاه" از شاعر "سرخوش پارسا"

1
نیوتن اشتباه می کرد !

سیب از جاذبه ی حوا

به زمین افتاده بود


2
نگران ماه نیستم

ستاره ها هر چه چشمک میزنند

راه روشن تر می شود

بیچاره خورشید !

نه ستاره ای می بیند

نه زمینیان چشم دیدنش را دارند



3
ابرو را به قیمت آب می فروشیم

برای چند قطره

چه آبرویی از آب دزدک بردیم



4
نه ماه خواب دارد نه من

هر دو در تاریکی

جستجو می کنیم خواب های خورشیدی را

بیهوده گیست

روشنایی در سرزمین دیگریست

5
از پنجره صبح

صدای پایت را

از حنجره ی مناره ها دوست دارم

گوش کن !

تیک تاک تیک تاک تیک تاک ...


6
گل های پر پر شده

هنوز نفس میکشیدند

گلدان منتظر گلی دیگر بود ...

7
پرده های اتاقم

از من دلتنگترند

پنجره را باز میکنم

قبل از من به کوچه سرکی می کشند


8
آسمان دلتنگ شد

خورشید آتش گرفت

ماه به حوض خانه پناه برد

من به تو ...



9
چوب رختی هایم پشت سرم گفته اند

این هم که همیشه آویزان ماست


10
دقت کردید نوشته کوچه بن بست !

باز ته کوچه را به دقت نگاه میکنید !

باورنمیکنم اینجا آخر خط باشد

صبر میکنم تا اتوبوس خالی شود...

 
 


:: موضوعات مرتبط: شاعران سایت شعرنو , ,
:: برچسب‌ها: خورشید , ماه , پارسا , ستاره , سیب , آسمان , ,
تاریخ : جمعه 3 آبان 1392
بازدید : 755
نویسنده : آوا فتوحی

چون نسیم پاک دریا
یاد مهربانی تو
زدلم ..زسر ..به هرجا
که تو همره دل من 
نروی ز خاطر من 
نه میان خواب ورویا 
نه به روزگار دنیا



:: موضوعات مرتبط: اشعار شاعران , ,
:: برچسب‌ها: فرزانه , شیدا , شعر کتاب شاعر , ,
تاریخ : پنج شنبه 2 آبان 1392
بازدید : 788
نویسنده : آوا فتوحی
تاریخ : پنج شنبه 2 آبان 1392
بازدید : 873
نویسنده : آوا فتوحی

 قبلا آدمی بودیم/با مشتی گوشت/ پوست/ استخوان/ حالا/ تنی آجری/ قلبی فلزی/ مغزی به رنگ گچ/ ! که دو بعد بیشتر/ نمی فهمید/!! وکفشهایی که ما را به هیچ جا نمی رساند و/ فقط به دنبال آب و قوت غالب/ میدوانید/ . زبانی موذی که بی اراده/ دستپاچه/ لاابالی/ وهرزه وار/ افکار گچی ما را/ به دیوارهای آجری/ سایرین وصل میکرد/ شرح وظایف هم بلد نیستیم/ کجای کاریم ؟/! نه اینگونه نیستیم ما/ باید ایستاد و ترمزها را کشید/ این کفشها به درد نمیخورد/ نابودگری باید/ که دیوارها را تخریب کند/ بنایی نو باید ساخت@حمید رضایی/


:: موضوعات مرتبط: اشعار شاعران , ,
تاریخ : پنج شنبه 2 آبان 1392
بازدید : 945
نویسنده : آوا فتوحی

 

سروده آوا رضایی

موج نا آرام و بی پروای دریاها منم

ساحل بشکسته از طوفانِ نا پیدا منم

آنکه هر شب دل به دریا میزند خاموش و سرد

صبحدم در چشمه ی چشمش شود رسوا منم

تا زند سوسو چراغِ ِ لحظه ها برچشم ِدل

تا کِشد کِشتی شراعُ وارَهد از کام دل

بی کس و تنها خدای ناخدایان گشته ام

مرغ بوتیمار دریای دلِ سر گشته ام

مستی ی بادم که روی موجها رقصان رود

هستی موجم که افتان روی جان لغزان رود

من به امیدِ چراغِ چشم ِ تو جان رانده ام

روشنم کن عاقبت تا ماهِ من تابان رود



:: برچسب‌ها: موج , دریا , مرغ , ماه , ,
تاریخ : پنج شنبه 2 آبان 1392
بازدید : 957
نویسنده : آوا فتوحی

از فلسفه‌ چه‌ مي‌توان‌ آموخت‌؟ (ديدگاه‌ لوين‌ Levin )

نگاهي‌ به‌ فرق‌ عمل‌ و نظر
معرفتي‌ كه‌ آدميان‌ در زندگي‌ روزانه‌ بدان‌ راه‌ يافته‌اند اغلب‌ از نوع‌ عملي‌ است‌. قسمت‌ مهمي‌ از اين‌ معرفت‌ مبتني‌ است‌ بر مسموعات‌، و حكم‌ و امثال‌ يا تعاليم‌ گذشته‌؛ و قسمت‌ مهم‌ ديگر از تجربه‌ و انفعالات‌ و اميال‌ و آمال‌ فرد رنگ‌ گرفته‌ است‌. اين‌ قسم‌ معرفت‌ معمولاً براي‌ حاجات‌ روزانه‌ و براي‌ بحث‌ در مسائل‌ متداول‌ بسنده‌ است‌. ليكن‌ وقتي‌ رشته‌ي‌ عاديِ زندگي‌ را چيزي‌ غيرمتعارف‌ يا معماگونه‌، بگسلد عدم‌ كفايت‌ اين‌ معرفت‌ عملي‌ آشكار مي‌گردد. 

مثلاً كسي‌ ممكن‌ است‌ چيزي‌ درباره‌ي‌ تندرستي‌ و ناتندرستي‌ بداند، و حتي‌ ممكن‌ است‌ خوب‌ قادر به‌ معالجه‌ي‌ ناخوشيهاي‌ كوچك‌ باشد، اما وقتي‌ وي‌ جدّاً مريض‌ شد، بايد با كسي‌ كه‌ داراي‌ شناسايي‌ عميق‌تري‌ در زمينه‌ي‌ اندامهاي‌ بدن‌ و اعمال‌ و وظايف‌ آنهاست‌ مشورت‌ كند. يك‌ راننده‌ ممكن‌ است‌ تصوري‌ سطحي‌ و خام‌ در باب‌ اينكه‌ موتور چگونه‌ اتومبيل‌ را مي‌كشد داشته‌ باشد، اما براي‌ تعمير بايد نزد كسي‌ برود كه‌ درباره‌ي‌ اصول‌ و قواعد مكانيكي‌ بيشتر مي‌داند. همين‌ امر درباره‌ي‌ چيزهايي‌ نظير لوله‌كشي‌، گاز يا برق‌ درست‌ است‌. در مسائل‌ و امور پيچيده‌تر، همين‌ اختلاف‌ و فاصله‌ بين‌ شناسايي‌ عادي‌ و معرفت‌ تخصصي‌ وجود دارد. كدبانو و مؤدّي‌ مالياتي‌ عملاً چيزي‌ درباره‌ي‌ اقتصاد مي‌دانند، ولي‌ تنها دانشجو و پژوهنده‌ي‌ علم‌ اقتصاد اصول‌ و قوانين‌ آن‌ را مي‌فهمد؛ همگان‌ مي‌توانند با شگفتي‌ آسمان‌ پر ستاره‌ را نظاره‌ كنند، اما فقط‌ ستاره‌ شناس‌ است‌ كه‌ حركات‌ و هيئت‌ ستارگان‌ را مي‌شناسد، و هركس‌ مي‌تواند از تصور منظره‌ي‌ يك‌ جنگ‌ اتمي‌ مشمئز شود و به‌ وحشت‌ افتد، ليكن‌ تنها دانشمنداني‌ معدود هستند كه‌ مسائل‌ مربوط‌ به‌ شكافتن‌ اتمها را مي‌دانند. 

پس‌ معرفت‌ نظري‌ شناسايي‌ قوانين‌ و اصول‌ است‌. فعلاً ما مي‌توانيم‌ نظريه‌ و علم‌ و فلسفه‌ را به‌ معناي‌ واحد در نظر بگيريم‌ يعني‌ معرفتي‌ كه‌ به‌ عمق‌ اشياء مي‌رود و بيان‌ مي‌كند كه‌ چرا اشياء چنانند كه‌ هستند.
اين‌ معرفت‌ عميق‌تر را «نظريه‌» ناميدن‌ به‌ معناي‌ گمان‌ و ظن‌ نيست‌. نظريه‌ي‌ تبييني‌ است‌ كه‌ مورد آزمايش‌ قرار گرفته‌ و مطابق‌ با واقعيات‌ يافت‌ شده‌ است‌ و به‌ عبارت‌ ديگر به‌ مرحله‌ي‌ اثبات‌ و تصديق‌ و تأييد رسيده‌ است‌، و انسان‌ را قادر مي‌سازد كه‌ آينده‌ را پيش‌بيني‌ كند. اين‌ شناسايي‌ است‌ كه‌ به‌ آدميان‌ مي‌آموزد كه‌ چگونه‌ پل‌ و هواپيما بسازند، چگونه‌ امراض‌ را معالجه‌ كنند، كسوف‌ و خسوف‌ را پيش‌بيني‌ نمايند، و به‌طور كلي‌ منابع‌ طبيعت‌ را براي‌ نيازهاي‌ انساني‌ مورد استفاده‌ قرار دهند.

آغاز پيدايش‌ نظريه‌
اين‌ قسم‌ معرفت‌ وقتي‌ آغاز شد كه‌ آدميان‌ دريافتند كه‌ بسياري‌ چيزها در جهان‌ با نظم‌ تخلّف‌ناپذير رخ‌ مي‌دهد، مانند گردش‌ ماه‌ و خورشيد، حركات‌ جزء و مدّ، تغييرات‌ فصول‌، و جريان‌ تولد و انحطاط‌ و مرگ‌. نيروهاي‌ طبيعت‌ بايد به‌ افراد انساني‌ نظري‌ ابتدايي‌ راجع‌ به‌ علت‌ و معلول‌، يا حتي‌ درباره‌ي‌ قانون‌ القاء كرده‌ باشد. در اين‌ موقع‌ آدميان‌ شروع‌ كردند كه‌ به‌ اندازه‌گيري‌ دست‌ بزنند، و آنچه‌ را مشاهده‌ كرده‌ بودند گزارش‌ دهند، و به‌ طريقي‌ ابتدايي‌ و ناقص‌ تجربه‌ و آزمايش‌ كنند، و حتي‌ اصولي‌ را كه‌ حاكم‌ بر ساختمان‌ و طرز كار جهان‌ است‌ حدس‌ بزنند. ليكن‌ اين‌ امر كه‌ از آن‌ حالت‌ روحي‌ و وضع‌ تحقيق‌ و استدلال‌، كه‌ مبدأ ظهور و رشد علم‌ و فلسفه‌ است‌، حكايت‌ مي‌كند تا حدود 600 ق‌.م‌.، در شهرهاي‌ يونان‌ قديم‌، صورت‌ نگرفته‌ بود.
ابتدا تمامي‌ معرفتي‌ كه‌ در اين‌ جهت‌ حاصل‌ گرديد به‌ عنوان‌ فلسفه‌ شناخته‌ شد، كلمه‌اي‌ كه‌ براي‌ يونانيان‌ دوستي‌ و جستجوي‌ حكمت‌ معني‌ مي‌داد. منظور از حكمت‌، معرفت‌ به‌ چيزها و امور بود به‌گونه‌اي‌ كه‌ از ادراك‌ سطحي‌ و عادي‌ فراتر مي‌رفت‌. فيلسوف‌ درصدد فهميدن‌ ماهيت‌ و حقيقت‌ حيات‌ و جهان‌ و ساختمان‌ عالم‌ طبيعت‌ و مقام‌ و موقعيت‌ انسان‌ در جهان‌ و مقصد هستي‌ انسان‌ و رابطه‌ي‌ انسان‌ با خدايان‌ بود. بدين‌ قرار فلسفه‌ در ابتدا بسيار كلي‌ و جامع‌ بود. فقط‌ بعدها و به‌ تدريج‌، فلسفه‌ به‌ رشته‌هاي‌ مخصوص‌ معرفت‌ كه‌ به‌ نام‌ علوم‌ شناخته‌ مي‌شوند منشعب‌ گشت‌.
حتي‌ اكنون‌ كلمه‌ي‌ «فلسفه‌» با خود چيزي‌ از معناي‌ اولي‌ و اصليش‌ را دارد: هنوز هم‌ فلسفه‌ مجموعه‌اي‌ از پاسخها به‌ كلي‌ترين‌ و مشكل‌ترين‌ پرسشهاي‌ انسان‌ است‌. آيا حيات‌ انساني‌ را غرضي‌ و مقصدي‌ است‌، يا حيات‌ انساني‌ امري‌ هيچ‌ و پوچ‌ درميان‌ چيزهاي‌ هيچ‌ و پوچ‌ است‌؟ آيا آدمي‌ در تعيين‌ سرنوشت‌ خود آزاد و مختار است‌، يا هر چه‌ هست‌ محكوم‌ جبر و ضرورت‌ است‌؟ آيا افعال‌ و اميال‌ آدميان‌ فقط‌ ناشي‌ از تغيّرات‌ فيزيكي‌ و شيميايي‌ و الكتريكي‌ مغز است‌؟ يا انسان‌ را جان‌ جاويد و مستقل‌ از اين‌ تغيرات‌ است‌؟
همچنين‌، حدود معرفت‌ انساني‌ چيست‌؟ آيا آنچه‌ ما به‌ حواس‌ درمي‌يابيم‌ تصوير واقعيت‌ است‌؟ يا اينكه‌ فقط‌ ظاهر و نمودي‌ از آن‌ است‌؟ درباره‌ي‌ چه‌ چيز يقين‌ داريم‌؟ آيا ما مي‌توانيم‌ وجود خدا را «اثبات‌ كنيم‌»؟ آيا حقيقت‌ و خير و جمال‌، «ارزشهاي‌ مطلق‌»اند، چنان‌ كه‌ بعضي‌ بر آن‌ رفته‌اند، يا ارزش‌ آنها نسبت‌ به‌ استعدادها و حوايج‌ ما نسبي‌ است‌؟
اينها و سؤالات‌ مشابه‌، مطالب‌ و مسائل‌ فلسفه‌ است‌. براتراندراس‌ (1) در كتاب‌ خود به‌ نام‌ «تاريخ‌ فلسفه‌ي‌ غرب‌» (2) اشاره‌ مي‌كند كه‌ چنين‌ مسائلي‌ تا اندازه‌اي‌ در قلمروي‌ بين‌ الهيات‌ (3) و علم‌ قرار دارد. آنها به‌ الهيات‌ نزديك‌ است‌، زيرا همان‌ مسائل‌ نظري‌ را كه‌ مربوط‌ و وابسته‌ به‌ دين‌ است‌ مورد بحث‌ قرار مي‌دهد. همچنين‌ با علم‌ نزديك‌ است‌، زيرا فلسفه‌ مي‌كوشد با روشهاي‌ علم‌، به‌ آن‌ مسائل‌ پاسخ‌ گويد: يعني‌ به‌ وسيله‌ي‌ تجزيه‌ و تحليل‌ صبورانه‌ و تفكر انتقادي‌ و با به‌ كار بردن‌ استدلال‌ دقيق‌. بخش اول



:: موضوعات مرتبط: مطالب فلسفی , ,
:: برچسب‌ها: لوین , فلسفه , الهیات , معرفت , انسان , کسوف , خسوف , منبع , اصول , نظریه , ستاره , ,

تعداد صفحات : 124


اگر که سن را عروس بدانیم و اندیشه را داماد این زفاف را اویی می شناسد که حافظ را بستاید (گوته)

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

RSS

Powered By
loxblog.Com